• CD’en består af ni sange, der forbereder børn på hverdagssituationer og skift i dagligdagen og to ekstranumre.
  • Med CD’en kommer et sanghæfte med tekst og tegninger, så man selv kan synge sangene og vise tegninger af situationen.
  • CD’en introducerer et pædagogisk redskab til at kommunikere med små børn og børn med kommunikationshandicap.

en-tudse-i-kaenguru-toej-390px

Med tegninger af Carl Quist Møller

Vejledning i brug af CD’en og sangene

vejledning-cd-hverdagspoesi-2

Erfaringer med Hverdagspoesi for børn:

I daginstitutionerne har det ofte været nævnt at især spisesangen “Jeg vil have en rugbrødsmad” fungerer rigtig godt. Den er sjov og børnene kan meget relatere til Carls tekst. Sovesangen har vi brugt herhjemme ved at synge den meget roligt og med langsom vejrtrækning, så sang, ord, krop og bevidsthed smelter sammen og søvnen kan blive rolig.
Derudover har vi brugt farvelsang og tage tøj på-sang om morgenen. De har skabt en glad, skæg og kærlig måde at komme ud af døren på. Legesangen er blevet brugt i institutioner. Der er et lille slideshow til.

 

En kommentar om brug af DaBoing Bands legesang “Så så man lige mig”:

“Nu har jeg brugt ”Så så man lige mig” nogle gange i min 1. klasse (Bakkeskolen, specialskole for børn med autisme). De kan godt lide den og et af børnene har den som første valg hver gang.

Jeg har lavet et ark med sangen til børnenes sangmappe, hvor jeg har strøget ”taledelen” med rap-rim. Det har jeg gjort, fordi det bliver for mange ord til ”mine” børn.

I starten, da jeg arbejdede med sangen, irriterede melodien mig, fordi jeg syntes, den var svær (jeg har entydigt valgt sangen ud fra teksten). Det har forandret sig, og jeg synes faktisk, at den fungerer godt. Den har en god rytme og det ”bliver til musik”, når man spiller den (mange børnesange er lidt tamme).

Så tak for den!

Venlig hilsen Judith Katz, musiklærer på Bakkeskolen (specialskole for børn med autisme).