Hør Hverdagspoesi III – HVAD – Dialogsange

1. september 2017 udkom livealbummet HVAD – Dialogsange – Hverdagspoesi III. Det er nye sprogsange for børn. Lær den danske grammatik på en sjov måde med sving og poesi. Sangene ligger som livevideoer på Youtube. De er filmet af fotograf Christoffer Askman på Glamsbjerg fri- og efterskole på Danes Worldwides Mini-sommerskole for udenlandske børn. Hør dem her:

Målgrupper

  • Førskole (børnehavebørn)
  • Indskolingen (0-3 klasse)
  • Specialskoler/specialklasser
  • Modtageklasser
  • Sprogskoler

 

Hvad – Dialogsange. Indeks

• Hvordan går det? (Dialog- og biords-sangen)
• Hvad hedder du? (Navnesangen. Med personlige stedord)
• Hvad er det? (Entalssangen. Navneord og tillægsord. Talemåder)
• Hvad lavede du i går? (Datidssangen. Udsagnsord og tillægsord)
• Hvis er det?(Ejefald- og ejestedord-sangen med udsagnsord i s-passiv)
• Hvad er klokken-sangen? (Sangen om tiden).
• Hvor er min gule bog-sangen? (Forholdsords- og førnutidssangen. Navneord med stedord og tillægsord).
• Hvad er der? (Flertalssangen. Navneord og tillægsord).
• Hvad gør du? ((Nutidssangen. Udsagnsord).
• Hvorfor? (Spørgesangen. Fra Troldestøv-cd).
• Vil du være med?(Navnemåde og modalverbum-sangen. Fra Troldestøv-cd. En tudse i kængurutøj).

Til hver sang har vi lavet lege og aktiviteter, som man kan bruge i danskundervisningen, og Carl Quist-Møller har tegnet 6 troldebier med åben mund, som man kan printe ud og klistre på papbeholdere til ordklassesortering. Se under Download.

Giv Troldebien mad!

Troldebifar, der sluger udsagnsord (lyseblå)

Troldebimor, der sluger navneord (rød)

Troldeolde, der sluger stedord (gul)

Mellembi, der sluger biord (mørkeblå)

Lillebi, der sluger tillægsord (orange)

Minibi, der sluger forholdsord (lilla)

Pædagogik

Som med de andre to andre børnealbums, vi har lavet, bruger vi musikken, tegningerne og teksterne til at kommunikere et pædagogisk indhold.

Vi har fået lov til at bruge Karlstadmodellens farver til de forskellige ordklasser (Irene Johansson: Utbyggd Grammatik, Hatten Förlag, 2006). Man kan lave sine egne ord på farvet karton, bruge billedkort eller bruge ordklassekort til sætningsdannelse fra Karlstadmodellen, se bl.a.  Hattenforlag.se og matcen.dk 

Tusind tak til Irene Johansson for tilladelse til at benytte Karlstadmodellens farver og tusind tak til Ellen Bjerre Jensen og Mette Sørensen, talepædagoger og vejledere i Karlstadmodellen og til Lisa Aalbæk, vejleder i Karlsstadmodellen for inspiration og fine materialer på matcen.dk og Facebookgruppen for forældre og fagfolk, Karlstadmodellen i hverdagen.

Grammatikken kan indlæres forskelligt ift. hvilken målgruppe, man bruger den til.

Udenlandske børn kan både øve at tale, læse og skrive og de danske børn kan øve ordklasser, stavning og læsning af sangteksterne. Små børn kan tegne tingene eller give troldebierne mad med billedkort i stedet for skrevne ord.

Liveoptagelser i Lindevangsparken til Copenhagen Jazzfestival